Op het 2e fietscafé sprak kritisch volger en filmer van verkeerssituaties Mark Wagenbuur over wat hem opviel in Wageningen. Hij zag dat de auto overal ruim baan had en dat er erg veel parkeerlocaties waren. Dit leidt tot veel onnodig verkeer. Je kan beter een parkeergarage op loopafstand van het centrum zetten met een laag parkeertarief. Het centrum wordt dan veel aantrekkelijker voor fietser en voetganger. Woonwijken zijn nog te makkelijk doorkruisbaar, maak één of twee in/uitgangen, het wordt daardoor veel veiliger op straat. Verkeerswethouder Erik-Jan Bijleveld herkende de kritische punten maar wees ook op de nieuwe Churchillweg en de doorfietsroute naar station Ede-Wageningen, naar de fietsstraat van Uvenweg en Veerstraat/Veerweg. Er is al veel aangepakt, maar er moet nog meer gebeuren. Soms is veranderen taaie kost, zoals de weginrichting rond de nieuwe Vrijeschool bij de Marijkeweg, of het verminderen van parkeerplaatsen aan het Plantsoen. Ondernemers vrezen omzetverlies, terwijl alle onderzoeken uitwijzen dat een fiets- en voetganger vriendelijk winkelcentrum meer geld oplevert. Hij riep de Fietsersbond op om steeds met alternatieven te komen en de partijen kritisch te blijven volgen.
Plantsoen: nu en in de toekomst?